17 januari 2012

Mazarinkaka

Jag älskar allt med mandel, mandelmassa och marsipan, det har jag ärv av min pappa. Inte helt oväntat så är mazariner därmed ofta förstahandval i en kondissituation för oss båda, även om jag ibland skrapar bort sockerglasyren om det är för tjockt lager. På Bergs konditori på Marstrand finns Sveriges godaste mazariner - fuktiga, tydlig mandelsmak och bara ett tunt lager florsocker ovanpå och jag har alltid varit sugen på att göra ett bakförsök. När jag nyligen sprang på mandelmjöl i en butik var saken klar! Saknar du mandelmjöl går det såklart bra att mala mandel själv. På med ugnen på 175 grader och kavla upp ärmarna!

1 ägg
1 1/2 dl socker
25 sötmandlar/ 2 dl mandelmjöl
5 bittermandlar/ några droppar bittermandelarom
2 1/4 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 msk vaniljsocker
175 g smält smör
florsocker till garnering

Som vanligt - in med smöret i den form du tänker använda så slipper du kastrullkladd. Medan smöret smälter i ugnen vispar du samman ägget och sockret.
En annan Margretheskål! Mycket nöjd med denna lite mindre storlek.
Vänd ned smöret och mjölken i bunken, rör ordentligt. Tillsätt mandelmjölet och bittermandelarom eller bittermandlar.
Såhär ser mitt mandelmjöl ut - tysk kvalitet hoppas jag.
Lilla och stora skålen tillsammans.
Blanda vaniljsocker, bakpulver, salt och vetemjöl väl i en tallrik och rör därefter ned blandningen i äggsockret. Häll smeten i formen som du såklart hunnit bröa.
Givetvis kan man använda portionsformar/muffinsformar. Gräddas då bara 10 minuter!
Grädda i 18-20 minuter långt ned i ugnen, känn efter med sticka. I min ugn var nästan 20 minuter på gränsen till för mycket, jag vill gärna ha mina kakor fuktiga och tunga snarare än fluffiga och lätta så håll koll!
Vackert gyllenbrun efter gräddning. Pudras med florsocker innan servering!
Jag är otroligt nöjd med resultatet, den smakar absolut himmelskt och mycket mazarinlikt. Nästa gång tror jag att jag ska riva ned lite mandelmassa också, för att få ytterligare tyngd i konsistensen - återkommer i så fall med uppdatering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar