27 februari 2012

Vit chokladkaka med saffran

Jag gjorde den här kakan av två anledningar. För det första läste jag receptet när jag morgonsurfade på Söta Saker (som vanligt) och för det andra upptäckte jag två kvarglömda paket saffran i min plånbok (inte så vanligt). Två saffransincidenter på en dag? Jag tolkade det som ett tecken och skred raskt till verket. Kakans namn är dock lite missvisade, för den blev vackert solgul och inte det minsta vit. Testa själv, sätt ugnen på 200 grader och länsa skåp och lådor på:

100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 paket saffran

Börja med att smälta smöret i en liten kastrull, tillsätt den vita chokladen i bitar. 
Jag använde någon lite tjusig sort, tror dock att blockvariant fungerar utmärkt.
Blanda ägg och socker i en bunke, det räcker med att du använder en gaffel. Ingen elvisp alltså!
Strö i saffranet i äggsockret och vispa lite till med gaffeln.
Tillsätt därefter mjöl, salt och vaniljsocker i omgångar. Blanda ned chokladsmöret och rör tills smeten är slät och fin och häll därefter i en form (förslagsvis en med avtagbar kant).
Har du tur är även din smet så här superhärligt gul vid det här laget.
In i ugnen (mittenfalsen blir allra bäst) i ungefär 15 minuter, som vanligt beroende på vad du gillar för konsistens. Min blev mäktig och tung, precis som jag ville ha den.
Som en sol med saffransdoft!
Smakpanelen på jobbet gjorde tummen upp, men jag höjer ett varningen pekfinger: den här kakan är vanvettigt söt och smakar väldigt mycket saffran. Men gott, det blev det, även om jag inte tog riktigt lika stor bit som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar