13 december 2011

Tiramisu

Tiramisu är en sådan dessert som jag trodde att jag tyckte illa om tills för bara några år sedan. Vet inte om det var den lite vuxnare kaffe-och-sprit-smaken som jag skyggade för - men i en god Tiramisu ska inte någon av de smakerna vara dominanta tycker jag. Med detta recept få man en riktigt fin och avvägd smak och fantastisk konsistens, både saftig kaka och krämig, ja, kräm helt enkelt. Gör den gärna en dag innan du ska servera den för att vara på den säkra sidan.

500 g mascarpone (2 paket)
5 msk 
3 dl 
3 st  äggulor
20-24 st Savoiardikex/Ladyfingers
3 - 4 msk 
8 msk 
1 msk 

Börja med att vispa grädden och 1 msk socker i en bunke, vispa hårt för annars blir krämen för rinnig i ett senare skede. Tag därefter fram äggen.

Separera äggulorna från vitan, lägg i en annan bunke.


Blanda resten av sockret med äggulorna, använd gärna elvispen för all del.

Tag fram mascarponen och...
... kladda ned den i äggsockret och vispa till en fast kräm.
Tag sedan den vispade grädden och vänd ned i bunken, rör försiktigt tills det är ordentligt blandat. Ställ bunken åt sidan och ta fram spriten.

Annan sprit fungerar också, men jag gillar Amaretto.
Blanda Amaretto och kaffe och slå upp på ett fat eller en djup tallrik. Allt kommer förmodligen inte att gå åt, så gör hälften åt gången.

Kärlet behöver inte vara djupt, hela kexen ska inte doppas.

Ta fram kexen och prova med fördel ut lämplig form innan du börjar doppa. Jag valde en avlång vanlig kakform, där fick jag plats med tre våningar kex. Kexen ska doppas snabbt med undersidan i vätskan, kanske 1-2 sekunder. Ta en tesked och droppa några få droppar ovanpå kexet också.

Den sockriga sidan doppas icke.
När du doppat kexet, lägg i formen med doppsidan nedåt och fortsätt proceduren. Klar med bottenskiktet? På med ett generöst lager kräm! Fortsätt sedan att varva kex med kräm i önskat antal våningar med kräm som sista lager. Låt stå i kylen, gärna ett dygn. Skär duktiga skivor och pudra kakao över precis innan servering.

Såhär såg min ut i genomskärning (och utan kakao, glömde!)
Svingott, uppskattat och känns sjukt mycket mer avancerat än vad det är. Kexen brukar finnas i välsorterade butiker (hittade mina på Hemköp, man behöver alltså inte rusa runt i italienska delis) och Amarettoflaskan är ju en fröjd för ögat och en prydnad i hemmet. Win, win, win och som sagt väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar