01 december 2011

Saffransbullar med mandelmassa

Med viss rädsla och stor respekt grep jag mig an vetebrödsbaket igår. Min mamma är en hejare på bullar och jag vill givetvis hedra min ömma moder, men jag har historiskt sett inte lyckats så bra med vetedegar. Jag gick bananas och testade ett helt nytt recept, en helt ny deg  - och föll sedan på målsnöret och bakade ut bullarna precis som jag alltid gör. Nästa gång, då ska jag våga göra knutar! Jag startade i vanlig ordning med att sparka igång ugnen, denna gång på 225 grader. Därefter rafsade jag fram:

150 g smör
5 dl mjölk
200 g crème fraiche
50 g jäst för söta degar
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 g saffran
ca 15-17 dl vetemjöl
1 ägg till pensling
Pärlsocker

Fyllning:
200 g mandelmassa
200 g smör
1 msk vaniljsocker
1 dl socker

Jäst för söta degar tages fram.

Smula den i bunken - för min del rostfri idag! Margareta fick vila.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och crème fraichen och låt stå kvar på plattan till det är fingervarmt. Slå vätskan i bakbunken och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt därefter saffran, socker och salt och fortsätt röra. Nu är det dags för mjölet!
Tillsätt mjölet i omgångar, var försiktig så att du inte tar för mycket.

När degen släpper från bunkens kanter är det nog med mjöl.

På med ren bakduk och låt jäsa i 30-40 minuter. Dubbla storleken ska det vara!
Medan degen jäser kan fyllningen preppas. Rumsvarmt smör blandas med socker och vaniljsocker i en djup tallrik.
Riv mandelmassan grovt och lägg på en blommig plasttallrik om du har lust.
När degen jäst färdigt lägger du den på mjölat bakbord och knådar den smidig. Dela den i två delar, lägg den ena åt sidan. Fram med kavel, mjöla den lätt. Kavla ut ena degbiten till en rektangel (ungefär 40 cm gånger 60cm, men det är en höftning från min sida) och smeta på smörsockret. Strössla över mandelmassan och rulla ihop. Skär med vass kniv ca 2 cm tjocka skivor.
Har du gjort rätt ser ut ungefär såhär nu.
Lägg skivorna/bullarna på bakplåtspappersbeklädd plåt och forma dem lite med handen. Lägg över bakduken igen och låt jäsa i 30 min. Förbered en ny plåt och upprepa utbakningsproceduren med den andra degbiten. Precis innan gräddning, pensla bullarna med ägg och strö över lite pärlsocker. När första plåten är färdig ska den gräddas mitt i ugnen  i 6-8 minuter. Håll koll noga, det går fort på slutet!
Låt bullarna svalna på galler. Ät inte alla.

Jag är kluven till resultatet måste jag säga - de blev goda, inte tu tal om det, men jag tycker inte att de blev så snygga? Delvis är det nog mitt fel som inte rullade tillräckligt tight, men delvis är det nog den här bullens natur. Nästa gång testar jag knutar! Eller så låter jag experten (mamma) står för vetebrödsbakandet framöver och håller mig till kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar