30 oktober 2011

Vanilj-och kardemummakaka

Efter förra veckan utflykt till småkakornas land är jag tillbaka på bekvämt territorium, nämligen de mjuka kakornas. Den här kakan är ett experiment som blev otroligt lyckat - helt enkelt resultatet av svaret på frågan "Vad är svingott tillsammans?".  Mandelmassa, vanilj och kardemumma! Sätt ugnen på 175 grader och leta fram:

75 g smör
2 ägg
2  dl socker
3  dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1 tsk stött kardemumma
150 g mandelmassa
1 dl grädde

Som vanligt: ställ in först in smöret i kakformen så smälter du smöret och smörjer formen samtidigt och utan kladd. Kom ihåg att ta ut det bara, brukar vara klart ungefär när äggen och sockret vispats.

Knäck äggen i bakbunke, tillsätt sockret.
Vispa fluffigt och oknastrigt.
Mät upp bakpulver, mjöl, vaniljsocker och salt i en egen skål. Blanda.
Stöt kardemumman och hata mig inte för att jag har en så snygg mortel.
Blanda i mjölblandningen i äggsockret, tillsätt därefter kardemumman. Häll i det svalnade smöret och grädden. Plocka fram rivjärnet och ta fram mandelmassan:

Riv grovt och akta fingrarna. I med rivet i smeten!
Blanda och provsmaka, häll därefter smeten i din bröade form. Grädda långt ned i ugnen i minst 35 minuter, förmodligen snarare 45. Beror på vilken form du använder såklart, jag tog en hjärtformad.

Låt svalna lite, skär sedan längs kanterna och stjälp upp på ett fat.
När kakan svalnat, pudra med lite florsocker blandat med vaniljsocker.
Resultat: succé! Alla som testat den här kakan (Emelie, jag själv samt mina arbetskamrater) är eniga: den är ungefär hur god som helst - lite som en blandning mellan bulle och kaka smakmässigt på grund av kardemumman. Konsistensen är underbar, saftig utan att vara tung. Nu ska jag ta en bit till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar