22 oktober 2011

Kolakanelsnitt

Jag har ett bra track record när det gäller mjuka kakor, men det var länge sedan jag försökte mig på småkakor. Idag bestämde jag mig för att våga och förhoppningsvis vinna. Jag har svårt för riktigt torra och liksom knackiga småkakor, men snitt ska vara ganska sega vilket lät lovande. På Söta Saker (som jag verkligen gillar) hittade jag ett recept på kanelsnitt som verkade ganska likt Leilas (som jag verkligen inte gillar) kolasnitt.  Jag slog ihop recepten eftersom jag gillar både kola och kanel:

100 gram smör
1 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1/2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
2 msk sirap
½ tsk bikarbonat
2 – 2 ½ dl vetemjöl

Här är alla ingredienser utom ingefära och salt.
Ta en dl socker och lägg i din bakbunke.
Lägg i smöret också, bra om det är rumstempererat.
Blanda ihop smör och socker, jag använde elvisp.
Blanda som vanligt mjöl och bikarbonat separat. Ta 2 dl mjöl, vänta med resten.
Knåda ned mjölblandningen, kryddorna och sirapen i sockersmöret. Tillsätt mer mjöl om degen känns kladdig - du har ju en halv dl att spela med. Dela degen i två delar och gör två rullar på smord plåt/bakplåtspapper. Platta ut rullarna lite, de ska vara cirkus en centimeter höga.

Typ så här. Jag tryckte en gaffel ovanpå, det blev ganska fult tyvärr.
Grädda i mitten av ugnen i ungefär 12 minuter på 175 grader. Ta ut plåten, låt längderna svalna lite och skär därefter sneda "remsor" som du lägger på galler.

Färdigt! Jag gillar dem ganska sega i konsistensen.
Måste säga att det blev över förväntan, riktigt goda kakor. Lärdomar? Kanske tar jag lite mer sirap nästa gång för att få dem ännu segare. Tror att man kan tillsätta nästan alla juliga kryddor utan problem, både nejlikor och kardemumma skulle göra sig finfint. Julsnittar nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar