14 november 2011

Citron och mandelkaka

Jag kände inte för att baka igår, vilket medförde att kollegorna inte fick måndagskaka idag - inte populärt kan jag meddela. Jag utlovade såklart bot och bättring, kom hem och gav mig i kast med en av mina favoriter: Citron och mandelkaka. Det är kärleksbarnet mellan en mjuk citronkaka och en mazarin, ganska mäktig och liksom smörig mandelsmak och så citronen då, som kommer och fräschar upp lite. Man kan också säga att det egentligen är en lite upphottad sockerkaka, men det låter så trist. Och denna kaka är icke trist! Dunka på ugnen på 175 och skrid till verket:

2 ägg
2 dl socker
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl grädde
50 gram smält smör
200 g riven mandelmassa
Citronsaft och zest från en halv citron

Starta med att lägga smöret i formen du vill använda (idag körde jag på en avlång) och ställ in i ugnen. No kladd, no disk.
Knägg äggen i en bunke.
Tillsätt sockret, ta fram elvispen och gå lös. Oknastrigt ska det vara!
Blanda mjöl och bakpulvet separat.
Tillsätt grädden och mjölblandningen i bunken, blanda med slickepott. Tag därefter fram ditt rivjärn, skärbräda och mandelmassa (gärna kall, då går den lättare att riva).
Riv grovt och vänd ned i smeten.
Pressa ned citronsaften, saltet och zesten i bunken, blanda ordentligt. Bröa formen och häll i smeten, grädda sedan minst 35 minuter på falsen långt ned i ugnen.
Skär längs kanterna när kakan svalnat något och stjälp upp.

Skär upp, ät och svimma.
Den här kakan är godare än man först förstår när man provar den - det är liksom först vid eftersmaken som insikten om the goodness slår till. Jag har gjort den här massor av gånger nu (vissa av bilderna är gamla), men slutar inte förvånas över hur god den är. Ännu en enkel succékaka att lägga till i registret helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar